יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

כיצד נבין שאנו לא יכולים?

מי בכלל רוצה את זה? מי רוצה לדעת שהוא לא יכול לעשות כלום לבד?

מי שמתפלל.

יהודי דתי משקיע מספר מכובד של שעות מחיוו לתפילה. היא מלווה אותנו 3 פעמים ביום, ולעיתים אף יותר.

הרבה שואלים, כיצד באמת ניתן להתפלל בצורה אמיתית וכנה.

כאן התשובה תחלק את קוראי המאמר לשנים. אלו שימשיכו לקרא, ואלו שלא יהיה להם נעים להמשיך לקרא.

אפשר להתפלל בצורה אמיתית על החסרונות שלנו בחיים הגשמיים, ואנו באמת נרגיש שאנו קרובים לקב"ה, אנו באמת מרגישים כך, וכאשר אדם מצוי בשעת דחק, קרוב משפחה שחלה ל"ע, צרה כלכלית שבאה בשעה לא טובה וכו'. או אז, איזו תפילה! אילו כוונות! אבל, יש להבין, שתפילה זו, היא עדיין בחינת רצון לקבל לעצמי, עדיין ה"שלא לשמה".

לא לכזה סוג של תפילה אנו מייחלים, אם כי, יש לומר, כי גם יהודי שמתפלל בצורה זו ודאי דבר ראוי הוא למקומו של אותו יהודי. נציין שהחידושי הרי"מ זצ"ל ייעץ, שבמקרה כזה, אדם "ישתמש" במצב כדי לבוא עם לב שבור אל התפילה, אבל אז, ממש בפתח אולם המלך, יזרוק את האמצעי שהביא אותו, ויתפלל לדבקות במלך.

כאמור, אנו מדברים על סוג אחר של תפילה. נניח לרגע מצב אידילי בו אין לאדם שום חסרון בגשמיות, או שאין לו שום רצונות וחסרונות בגשמיות. על מה יתפלל?

רק כשאדם יבין, שאין מי שיכול להציל אותו מעצמו, פרט לבורא יתברך, יוכל לבוא לתפילה אמיתית. רק כאשר אדם מיואש מעצמו לגמרי, שמבין שהוא לא יוכל להתגבר על הטבע האנוכי והרע שטבוע בו, שיבין שהמדרגה של "לשמה" באה רק באתערותא דליעלא, יש לו באמת על מה להתפלל.

אז כדי להגיע לזה צריכים 2 דברים: לרצות להפטר מהטבע האנוכי הבזוי שלנו, ובד בבד להבין שאנו לא יכולים להפטר ממנו, אלא בעזרת ה'.

אז כדי לחדד את המסר – איך יהודי יבין שהוא לא יכול להפטר מהמצב שלו שנקרא "בעל מנת לקבל", או "שלא לשמה", או "אנוכיות" או "קליפות"? פשוט מאוד. שינסה.

שינסה ויראה, כמה הוא לא מסוגל ללכת מעל לטבע הגופני שלו אפילו במילימטר. שינסה לפעול למען הכלל מבלי לקבל על כך כבוד בגלוי או בסתר. שינסה לעבוד את ה', מבלי לצעוק לו "אבא, תן לי תן לי". שינסה לאהוב באמת אפילו יהודי אחד! אפילו אדם אחד שנמצא מחוצה לו! ויראה כמה הגוף לא מרשה לנו אפילו לחשוב, שזה נורמאלי שניתן מעצמנו לכלל (לעם ישראל, לחברינו) מבלי לקבל תמורה (אשה וילדים לא במשוואה, כיוון שילדים הם חלק מהאנוכיות הפרטית שלנו).

אוקיי – איך מנסים? אני רוצה לראות ולהיות בטוח שאני לא יכול! אני רוצה כבר להרגיש שאני מתפלל על משהו אמיתי, שבאמת רק הבורא יכול לתת לי. שכל תפילה תהפוך למסע של קשר חזק עם הבורא.

בוא לבית מדרש הסולם.

כאן מבצעים ניסויים כאלה. תנסה לעבוד בעל מנת להשפיע, ומהר מאוד תגלה, מי אתה באמת.

כאמור, התשובה הזו אינה מיועדת למי שמייעד עצמו לשחק רק בצעצועים. אבל מה לעשות, היהדות היא לא צעצוע.

לפרטים

hasulam.site@gmail.com

0503143333

תגובה 1:

  1. אם אני רק אומר שגם אני כזה גרוע, וגם שאני לא יכול לעשות כלום לבד, וזה בעצם תלוי אם הבורא יעזור לי או לא, אז אני אתייאש, לא יהיה לי כח לפעול, אפילו לא להתפלל, מאיפה אפשר לקחת כח כזה?

    השבמחק