יום ראשון, 22 באפריל 2012

כשהרב קוק פגש את הרבי מסאטמר

כידוע, בזרמים הדתיים השונים, קיימת התייחסות שונה מן הקצה אל הקצה בכל הנוגע ליחסם למדינת ישראל. קיימים הזרמים שרואים עצמם כחלק אינטגראלי מן המדינה, יצאו להלחם למענה ויתרמו לה בכל כוחם, ישנם כאלה המכירים במדינה ומוסדות הרישמיים, אך לא יצאו מגידרם למען עקרונות מסויימים של המדינה, וישנם כאלה שמאמינים שמדינת ישראל היא יישות אסורה בכלל, תינוק שנולד בחטא.

האמת, החילוקים הללו מושרשים שנים רבות לפני שקמה ישראל, וכמשל רק נביא את הדעות הכה מנוגדות, והכה מנומקות של שני זרמים – הרב קוק (הרב הראשי הראשון של ארץ ישראל), מקובל ענק והוגה חשוב היה תומך נלהב ביותר של רעיון המדינה, כמובן במסגרות המתאימות גם לדת. עד היום ציבור המאמינים שלו מרגיש נאמן למדינה. מנגד עמדו (באופן מכלילי ביותר, העדה החרדית עצמה מורכבת מכמה קבוצות) "העדה החרדית" שהתנגדו בכל תוקף לשיתוף פעולה עם הציוניים והחילונים, ועצם הקמה של יישות יהודית עצמאית בטרם ביאת המשיח, נחשבה כחטא גמור וחמור.

אז איך כל זה קשור אל הפנימיות? הרי כבר למדנו, שכל דבר שקורה בחוץ, מהווה רק סימן אל השינויים הפנימיים המתחוללים בכל אחד מאיתנו, ובכלל האומה הישראלית. ברשותכם, נביא כאן את גישתו הפנימית כאמור של בעל הסולם, שראה כל דבר במציאות על צביונו הרוחני, והלא, אנו לא מתעסקים במחלוקות גשמיות.

על פי חכמת הקבלה – זמן נתינה לחוד וזמן קבלה לחוד

בעל הסולם, בהסתכלותו הכה פנימית, מביא את הרעיון במאמר בספרו: בגשמיות, אם נתתי לחברי עט, מיד הוא מקבל אותו ממני, כלומר, הנתינה והקבלה באים בזמן אחד. מה שאין כן ברוחני, הדברים באים בהשתלשלות מהעליון, אל התחתון (עוד חוק רוחני שיש לחקור בו), ועל כן, העליון יכול לתת, אבל התחתון אינו ראוי ואינו יכול עדיין להשיג מה שקיבל. התחתון קיבל רק הזדמנות לקבל, ועוד לא מימש אותה. ולכן, ברוחניות, יכול לחלוף זמן רב בין הנתינה של העליון לבין הקבלה של התחתון. עד שהתחתון יהיה זכאי לקבל את הדבר מהבורא.

רואים אנו, כיצד חכמת הקבלה, וההסתכלות הפנימית, נותנת לאדם רווחה ואפשרות להתנהל בעולם הזה הגשמי, מבלי להיות מבולבל, מבלי לתהות על מאורעות חיצוניים, והלוואי, שהעם ישכיל כולו ללמוד ולנהור אחר חכמה מופלאה זו, ושעד יום העצמאות הבא, נהיה זכאים לקבל את ארץ ישראל באמת בפנימיות נפשנו.

לשעורים ופרטים אודות החכמה פנו היום hasulam.site@gmail.com

יהודה גלעד

תלמיד בית מדרש "הסולם"


תגובה 1:

  1. איזה יופי, אולי אחת הנקודות שאף אחד מהזרמים שבאמצע לא סגור בעצמו עליה, מפחד לנקוט עמדה קיצונית, ומלא בסתירות פנימיות, בעל הסולם והרב ע"פ חכמת הקבלה, פותרים את זה כ"כ בקלות, לא בחיצוניות, בפנימיות.....
    יישר כח....

    השבמחק