יום חמישי, 19 באפריל 2012

מהו הזיבול הנכון בנפש?

בס"ד
'אִשָׁה כִּי תַזְרִיַע וְיָלְדָה זָכָר" (ויקרא יב, ב')
מסופר על ר' נחמן מברסלב שלפני שהוא היה עומד לומר איזה דבר תורה היה מרגיש שתצא נפשו. מדוע? מסבירים שהוא היה מרגיש את גודל האחריות המוטלת על כתפיו- להביא תועלת של עבודת ה' לשומעים ולא לדבר רק כדי שיראו כמה הוא שנון וחכם ויודע לדבר.
מכאן יש ללמוד שכשבאים לומר או לכתוב דבר תורה כלשהו עלינו לכוון לכך שהתוכן שבו תהיה בו תועלת רוחנית ותתן מקום לעבודת נפש אצל הפוגש את הדברים.
תפיסה זו הייתה נר לרגליו של בעל הסולם זצ"ל ובנו בכורו ממשיך דרכו- רבי ברוך שלום זצ"ל: לראות את כל הנאמר בתורה בגוף אחד, כלומר כתהליכים נפשיים שעל כל אדם לעבור ולא כעל דברים חיצוניים בעלמא.
מהי, אם כן, המשמעות הפנימית של הפסוק המובא לעיל ואיזו עבודה אנו יכולים להפיק ממנו?
בספרו "התורה, האדם ומה שביניהם" מסביר הרב אדם סיני את המושגים 'זכר' ו'נקבה' בתוכנו פנימה: האישה בתוכנו מייצגת את הרצון לקבל והזכר את הרצון להשפיע. מביא הרב"ש משל בעניין: כשזורעים חיטה באדמה ראשית היא נרקבת ומאבדת צורתה ורק לאחר מכן היא יכולה לצמוח לכדי שיבולת יפה ובריאה. כן הדבר כאן- אם האדם רוצה לפתח את צד האהבה לזולת שבו, המכונה זכר, עליו ראשית להזריע את צד הנקבה שבו, את רצונות הקבלה שבו, את אנוכיותו. רק לאחר שהוא מוכן שהאגו שלו יירקב ויאבד צורתו ורק לאחר מכן הוא יוכל לקבל צורה חדשה של אהבה, של השפעה.
וזוהי משמעות הפסוק בפנימיות: 'אישה (צד הנקבה) כי תזריע (יירקב בעפר)' אז 'וילדה זכר' ייולדו בפנים רצונות של השפעה, אבל אם פועלים הפוך, דהיינו אם מזריעים ומרקיבים את צד הזכר שבנו, אז 'וילדה נקבה', כלומר האנוכיות שבך תגדל. וזה מה שאמרו חז"ל: 'אישה מזרעת תחילה- יולדת זכר, איש מזריע תחילה- יולדת נקבה'.
אבל מהי התפיסה הבסיסית שצריכה להנחות את האדם ושתיתן לו את כוחות הנפש הנדרשים כדי לזרוע את אנוכיותו ולתת לה להירקב? בשביל זה צריך "לזבל" את הקרקע, דהיינו לומר לעצמו שהתפיסה האנוכיות היא זבל. העצה הפרקטית לזה היא שכל פעם שהוא חוטא או עושה מעשה המנוגד לרצון ה' ופועל באנוכיות, שיגיד לעצמו: 'אמנם אין לי כוחות להתמודד עם הרצון הקלוקל שלי, אבל אני יודע שמה שאני עושה זה לא נכון, לא ראוי וזה מרחיק אותי מתכליתי להיות אדם'. ככול שהוא ירבה לחשוב על זה לאט לאט תתרקם בתוכו התפיסה שהאנוכיות היא דבר שלילי, ומשם יקח כוחות נפש לעשות את השינוי הפנימי הנדרש לו כדי לתת לרצון שלו צורה של השפעה, בסוד הכתוב 'אישה כי תזריע וילדה זכר'.
אז שנזכה כולנו ליכולת הזו,
ללימוד משותף של חכמת הקבלה, בבית מדרשנו – 0503143333 hasulam.site@gmail.com
בברכת שבת שלום
יוני כהן

תגובה 1:

  1. איזה יופי, להאמין גם דרך השלילה, גם דרך הזבל, פשוט להפוך אותה על הזבל האמתי....
    יישר כח!!!!

    השבמחק